Με εισοδηματικά κριτήρια, ανάλογα αυτών που ισχύουν για το επίδομα θέρμανσης, θα συνδέονται οι παροχές του ΟΑΕΔ, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας για την αναμόρφωση της λειτουργίας, της δομής και των δράσεων του οργανισμού, που παρουσιάστηκε χθες, από τον υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, παρουσία του διοικητή του Οργανισμού Σπύρου Πρωτοψάλτη και της γενικής γραμματέως Ενίσχυσης της Απασχόλησης Ελένης Γιώτη.

Ο οργανισμός μετονομάζεται σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), με το διοικητικό του συμβούλιο να «περνάει» πλέον στα χέρια του Δημοσίου, ενώ δημιουργείται παράλληλο Δ.Σ. κοινωνικών εταίρων. Εκτός από την εισαγωγή εισοδηματικών κριτηρίων για τη διατήρηση της ιδιότητας του ανέργου, ήτοι ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα έως 14.000 ευρώ για άγαμο και 20.000 ευρώ για έγγαμο άνεργο, το οποίο προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε τέκνο, ενεργοποιείται η διάταξη του 1985 που προβλέπει ότι θα βγαίνουν από το μητρώο ανέργων, για 2 χρόνια, όσοι αρνούνται τρεις φορές, να ενταχθούν σε θέση εργασίας. Θεσπίζεται «μπόνους» για τους μακροχρόνια ανέργους που αναζητούν εργασία, το επίδομα ανεργίας μετατρέπεται σε επίδομα εργασίας, ενώ προωθούνται και πιλοτικές δράσεις με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης. Σημαντικές είναι οι αλλαγές και όσον αφορά την κατάρτιση, ώστε τα χρήματα που δαπανώνται να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της οικονομίας.

Στο σχέδιο νόμου που αναμένεται σήμερα να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση, διάχυτη είναι η προσπάθεια αντιμετώπισης των φαινομένων κατάχρησης των παροχών του ΟΑΕΔ και των χρημάτων των Ελλήνων φορολογουμένων: είτε αυτά αφορούν κάποιες χιλιάδες επιτηδείων που για χρόνια κάνουν χρήση των παροχών του οργανισμού, χωρίς κανέναν έλεγχο, ενώ δηλώνουν ατομικά ή οικογενειακά εισοδήματα δεκάδων ή ακόμη και εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, είτε αφορούν φαινόμενα προγραμμάτων που παραμένουν για χρόνια ανοικτά, ενώ οι εργοδότες αναζητούν μάταια εργαζομένους, αλλά και χαμένα εκατομμύρια ευρώ σε δράσεις κατάρτισης χωρίς κανέναν έλεγχο ως προς την αποτελεσματικότητά τους.

Είναι άλλωστε χαρακτηριστική η δήλωση του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη ότι πρόκειται για μια προσπάθεια ώστε ο αρμόδιος κρατικός οργανισμός να μετατραπεί από παγίδα ανεργίας και μηχανισμό που δίνει χρήσιμα μεν, αλλά όχι αρκετά επιδόματα ανεργίας, σε μοχλό ώστε και η ανεργία να περιοριστεί και οι άνεργοι να βρίσκουν εργασία. Κι όπως επεσήμανε ο κ. Πρωτοψάλτης, που έχει βάλει τη σφραγίδα του στις περισσότερες διατάξεις του σχεδίου νόμου, η νέα υπηρεσία απασχόλησης θα στηρίζει όσους την έχουν ανάγκη και θα υλοποιεί αποτελεσματικές ενεργητικές πολιτικές.

mpainoyn-filtra-sto-tameio-anergias-paroches-apo-ton-oaed-me-eisodimatika-kritiria0

Αναλυτικά, οι βασικές αλλαγές του σχεδίου νόμου:

• Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για την παραμονή μετά το πρώτο 12μηνο στο ψηφιακό μητρώο ανέργων και κατά συνέπεια τη διατήρηση των βοηθημάτων, παροχών κ.λπ. Τα κριτήρια που εισάγονται είναι αυτά που προβλέπονται για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης (διευκρινίζεται ότι θα εφαρμόζονται μόνο τα εισοδηματικά και όχι τα περιουσιακά κριτήρια που προβλέπονται για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης). Προσοχή: από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολουμένους για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.

Επίσης, τα εισοδηματικά κριτήρια που εισάγονται δεν επηρεάζουν τη χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης, για τα οποία θα συνεχιστεί το μέχρι σήμερα καθεστώς που τα διέπει.

• Ενεργοποιείται η διαγραφή από το μητρώο ανέργων για δύο χρόνια και η διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας (ως κατάλληλη ορίζεται η θέση που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία). Επίσης, προβλέπεται διαγραφή από το μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας σε περίπτωση άρνησης συμμετοχής σε δράση κατάρτισης.

Ομοίως, η διακοπή του επιδόματος και η διαγραφή από το μητρώο δεν σημαίνουν διακοπή του ΚΟΤ και των ρυθμίσεων για ΕΝΦΙΑ και επίδομα θέρμανσης, τα οποία εξακολουθούν να χορηγούνται με τις προϋποθέσεις που προβλέπει η αντίστοιχη νομοθεσία.

• Παρέχεται μπόνους στους μακροχρόνια ανέργους για ενεργή αναζήτηση εργασίας. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η καταβολή 300 ευρώ σε όσους μακροχρόνια ανέργους (πάνω από 5 χρόνια) καταρτίζουν ατομικό σχέδιο δράσης.

• Θεσπίζεται η καταβολή επιδόματος εργασίας αντί για το επίδομα ανεργίας. Προβλέπεται ότι όσοι βρίσκουν δουλειά κατά την περίοδο καταβολής του επιδόματος ανεργίας, θα συνεχίσουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία λήξης της περιόδου καταβολής του.

• Υλοποιούνται πιλοτικές δράσεις για τη διεύρυνση του πλέγματος προστασίας όσων αναζητούν εργασία και τη δικαιότερη κατανομή των επιδομάτων ανεργίας.

• Δημιουργείται ψηφιακή κάρτα, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης και διασυνδέονται μεταξύ τους.

Αλλάζει η σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου. Θα υπάρχουν 3 υποδιοικητές, ενώ τα μέλη του Δ.Σ. μειώνονται από 17 σε 11, εκ των οποίων τα 4 θα υποδεικνύονται από τους εργοδοτικούς φορείς και τη ΓΣΕΕ.

• Ο Λογαριασμός για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση που προέρχεται από τις εισφορές εργαζομένων (η αντίστοιχη εισφορά εργοδοτών έχει καταργηθεί) περνάει στον έλεγχο των κοινωνικών εταίρων. Τα αποθεματικά του λογαριασμού μέχρι 31.12.2022, περίπου 200 εκατ., παραμένουν στον νέο ΟΑΕΔ, ενώ η διαχείριση του πόρου από 1.1.2023 μεταφέρεται στους κοινωνικούς εταίρους που συμβάλλονται στην ΕΓΣΣΕ.

• Εισάγονται νέες μέθοδοι για μια αναβαθμισμένη στεγαστική πολιτική.

mpainoyn-filtra-sto-tameio-anergias-paroches-apo-ton-oaed-me-eisodimatika-kritiria1
Φωτ. INTIME.

 

Αξιολόγηση παρόχων επαγγελματικής κατάρτισης

Με στόχο την ορθολογική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, του ΕΣΠΑ αλλά και του Ταμείου Ανάκαμψης, που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, στο σχέδιο νόμου προωθούνται σημαντικές παρεμβάσεις στον τομέα της κατάρτισης, ώστε να βελτιωθεί το λεγόμενο «skills matching», δηλαδή η αντιστοίχιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Στον τομέα αυτό, άλλωστε, η χώρα μας παρουσιάζει χαμηλές επιδόσεις, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να μη βρίσκουν τους κατάλληλους εργαζομένους, παρότι η ανεργία κινείται σε υψηλά επίπεδα. Παράλληλα, βέβαια, επιχειρείται και η καθιέρωση υψηλών προδιαγραφών για τους παρόχους κατάρτισης, οι οποίοι θα αξιολογούνται τόσο για τις παρεχόμενες υπηρεσίες όσο και για την αποτελεσματικότητά τους.

Ετσι, στο σχέδιο νόμου προβλέπονται μεταξύ άλλων τα εξής:

• Πληρωμή των παρόχων και των ωφελουμένων κατάρτισης με βάση τα αποτελέσματα (Payment by Results). Συγκεκριμένα θα προβλέπεται ότι το 30% του ποσού θα καταβάλλεται τόσο στους καταρτιζομένους όσο και στους παρόχους, μόνο μετά την πιστοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των ωφελουμένων.

• Πιστοποίηση των καταρτισθέντων από ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ή/και διεθνώς.

• Αξιολόγηση και λογοδοσία των παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης ως προς:

– Το ποσοστό των καταρτισθέντων που βρήκε δουλειά.
– Το ποσοστό των καταρτισθέντων που πιστοποιήθηκε.
– Την ποιότητα των υπηρεσιών τους, με αξιολόγηση από τους ίδιους τους καταρτιζομένους.

• Σύσταση μητρώου επιλέξιμων παρόχων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης στη νέα Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), με νέα αυξημένα κριτήρια για τους παρόχους αλλά και διαγραφή όσων δεν ανταποκρίνονται στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών κατάρτισης στους πολίτες.

• Ενημέρωση «με ένα κλικ» για όλα τα προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, καθώς και για ό,τι αφορά την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανειδίκευσή τους, με την ίδρυση Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης για τις Δεξιότητες (skills.gov.gr).

• Θέσπιση του ατομικού λογαριασμού δεξιοτήτων ως ψηφιακού εργαλείου, όπου θα καταγράφονται οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ο καταρτιζόμενος. Μέσω του νέου εργαλείου θα πιστώνονται «μονάδες», που θα μπορούν να χρησιμοποιούνται σε προγράμματα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, αλλά και θα διευκολύνονται οι έλεγχοι, ώστε να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα κατάχρησης του συστήματος κατάρτισης. Παράλληλα θα υπάρχει η δυνατότητα άμεσης παροχής πληροφοριών σε δυνητικούς εργοδότες.

• Σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Δεξιοτήτων.

• Αναβάθμιση του μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, ο οποίος ανατίθεται στη Μονάδα Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης, Κοινωνικής Ασφάλισης, Πρόνοιας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

• Κατάργηση του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ).

• Κατάρτιση Εθνικής Στρατηγικής για την Αναβάθμιση των Δεξιοτήτων του Εργατικού Δυναμικού και τη Διασύνδεση με την Αγορά Εργασίας.

• Σχεδιασμός των προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, με βάση τα αποτελέσματα του Μηχανισμού Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, της Εθνικής Στρατηγικής, καθώς και σχετικών μελετών και πορισμάτων της Μονάδας Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης του υπουργείου.

πηγή : kathimerini.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here