Η εθνική προσπάθεια για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο στο Μουσείο της Ακρόπολης συνεχίζεται οργανωμένα προς κάθε κατεύθυνση.

Στο πλαίσιο αυτών των κινήσεων, ο νέος γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, Νικόλαος Σταμπολίδης, έκανε αίτημα για την επιστροφή δέκα σπαραγμάτων από τα γλυπτά των μετοπών, της ζωφόρου και των αετωμάτων του Παρθενώνα, τα οποία φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά για την παραχώρηση των δέκα σπαραγμάτων του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα από το ΕΑΜ. «Δεν μπορείς να ζητάς από τους ξένους να επιστρέψουν τα κομμάτια του μνημείου που επιζητάμε να επανενωθούν αν υπάρχουν διάσπαρτα μέλη εντός της χώρας», λέει στον «Ε.Τ.» ο καθηγητής και γενικός διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, Νικόλαος Σταμπολίδης, εκφράζοντας την αισιοδοξία του με τον δικό του τρόπο σχετικά με την έκβαση της εθνικής προσπάθειας για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. «Δεν θα ήμουν εδώ αν δεν το πίστευα», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Σταμπολίδης και υπογραμμίζει ότι «ο Παρθενώνας είναι σαν ένα σώμα που ζητάει τα μέλη του πίσω».

Τα σπαράγματα

Από τη μεριά της, η δρ Αρχαιολόγος και διευθύντρια του ΕΑΜ Αννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου διαβεβαιώνει πως «το ΕΑΜ αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή το αίτημα» και μας εξιστορεί την παρουσία των δέκα μελών του Παρθενώνα που από τη δεκαετία του 1980 βρίσκονται στις αποθήκες του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Τα περισσότερα σπαράγματα -όπως μας περιγράφει η κ. Καραπαναγιώτου- είναι σε μικρό μέγεθος γλυπτά του 5ου αιώνα π.Χ. «Ο σπουδαίος αείμνηστος καθηγητής Αρχαιολογίας Γεώργιος Δεσπίνης τα εντόπισε στα υπόγεια του ΕΑΜ. Ο Δεσπίνης – δάσκαλός μου, όπως και πολλών γενιών αρχαιολόγων, κι ένας από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως ερευνητές- σε μελέτη του για τον Luigi Beschi με τίτλο “Παρθενώνεια μικρά” έχει αποδώσει με βεβαιότητα τρία από αυτά στον αρχιτεκτονικό γλυπτικό διάκοσμο του Παρθενώνα», εξηγεί η δραστήρια διευθύντρια του ΕΑΜ, ενώ υπογραμμίζει ότι «τα υπόλοιπα σπαράγματα με μεγάλη πιθανότητα, όπως λέει ο ίδιος ο Δεσπίνης, τα αναγνωρίζει ως προερχόμενα από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα. Η μελλοντική μελέτη στο Μουσείο της Ακρόπολης θα ενισχύσει και θα επιβεβαιώσει τις μελέτες του Δεσπίνη».

Επανένωση

Ανάμεσα στα δέκα σπαράγματα που θα μεταφερθούν από το ΕΑΜ και θα βρουν τη θέση τους στον γλυπτό διάκοσμο του μνημείου ή σε κάποια θέση στους χώρους του Μουσείου της Ακρόπολης ξεχωρίζουν το θραύσμα κεφαλής από βόρεια ζωφόρο, τμήμα από το άκρο αριστερό χέρι ενός ιππέα (νότια ζωφόρος), καθώς και ένα τμήμα ανδρικής κεφαλής, το οποίο είχε περιληφθεί στην έκθεση «Δι’ αυτά πολεμήσαμεν» του ΕΑΜ.

Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του ΚΑΣ το αίτημα εντάχθηκε στην προσπάθεια του Μουσείου της Ακρόπολης να συγκεντρώσει όλα τα μέλη των παρθενώνειων γλυπτών που βρίσκονται διάσπαρτα στα μουσεία του κόσμου και να τα επανενώσει με τα γλυπτά που εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Οπως είναι γνωστό το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο προσφέρει επιλεγμένες αρχαιότητες από τις αποθήκες του σε μουσεία που είτε ιδρύονται στην ελληνική περιφέρεια είτε ανακαινίζονται. Ηδη, από την έναρξη της λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης το ΕΑΜ είχε παραχωρήσει εμβληματικές αρχαιότητες που σχετίζονται με την περιοχή.

Νέες προκλήσεις

Παράλληλα, όπως σημειώνει η δρ Αννα-Βασιλική Καραπαναγιώτου «νέες προκλήσεις» ανατέλλουν στο ΕΑΜ. «Προετοιμάζουμε δύο εκθέσεις-προκλήσεις για το ΕΑΜ, δεδομένου ότι τέτοιου είδους εγχειρήματα δεν τα έχει αναλάβει ξανά το μουσείο», υπογραμμίζει η διευθύντρια και τονίζει πως το ΕΑΜ μπαίνει σε ακόμα πιο «δημιουργική εξωστρέφεια» πυροδοτώντας ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον μας για το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας με εξαιρετικές συλλογές, που το κατατάσσουν στα σημαντικότερα του κόσμου!

ΠΗΓΗ:ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here